top of page

תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר של מערכת העצבים ההיקפית. ופוגעת באיכות חייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם, ולמרבה המזל כאשר היא מאובחנת נכון ובמועד, היא ניתנת לטיפול יעיל ופשוט יחסית.

תסמונת התעלה הקרפלית מופיע בצורת כאב הנגרם מלחץ על העצב המדיאני בשורש כף היד.

מספר גורמים יכולים לתרום לתסמונת התעלה הקרפלית, כולל האנטומיה של פרק כף היד, בעיות בריאות, דפוסי השימוש ביד.

העצב המדיאני נכנס לכף היד דרך תעלה צרה וקשיחה וכל עליית לחץ בתוך התעלה גורמת לפגיעה בעצב. למרבה המזל, עבור רוב האנשים שמפתחים תסמונת התעלה הקרפלית, טיפול מתאים בדרך כלל ניתן להקל על הכאב וחוסר תחושה ולשחזר בשימוש רגיל של פרקי הידיים שלהם.

5400877_xl1-300x199.jpg

תסמונת התעלה הקרפלית - תסמינים – סימפטומים:

תסמינים נפוצים הקרפלית תסמונת המנהרה כוללים: כאבים, נימול, תחושת עקצוץ , זרמים בכף היד. בדרך כלל מתחיל בהדרגה עם כאב עמום במפרק כף היד שלך, זה יכול להופיע לאורך היד או הזרוע.

העקצוץ או חוסר תחושה באצבעות הידיים או ביד, במיוחד באגודל והאצבעות, תחושה זו מתרחשת לעתים קרובות תוך החזקת ההגה, טלפון או עיתון.

אם יש לך סימני מתמשך בתסמינים המעידים על תסמונת התעלה הקרפלית, במיוחד אם הם מפריעים לפעילות רגילה שלך דפוסי שינה, גשו לרופא. אם תשאירו את המצב לא מטופל, עצב ונזק לשרירים יכול להתרחש.

אנשים רבים נוהגים לנער את ידיהם כדי לנסות להקל על הסימפטומים שלהם. כאשר ההפרעה מתקדמת, התחושה או הכאב מקרין לאורך פרק כף היד עד הזרוע וגם לכתף או לתוך כף היד או האצבעות.

תסמונת התעלה הקרפלית - גורמים:

תסמונת התעלה הקרפלית מתרחשת כתוצאה של דחיסה של העצב המדיאני. העצב החציוני הפועל מתוך האמה שלך דרך תעלה בפרק כף היד (התעלה הקרפלית) על היד.

העצב המדיאני מספק תחושה בצד כף האגודל והאצבעות, למעט האצבע הקטנה וגם מספק האותות כדי להזיז את השרירים סביב בסיס האגודל (תפקוד מוטורי).

תסמונת התעלה הקרפלית שכיחה יותר בקרב נשים, והיא שכיחה יותר ביד הפעילה יותר. לעיתים קרובות תסמונת התעלה הקרפלית מופיעה דו צדדית.

עלית הלחץ בתוך התעלה הקרפלית גורמת להפרעה בזרימת הדם בתוך כלי הדם הקטנים המזינים את העצב המדיאני. כתוצאה מהלחץ נוצרת בעצב משתבשת הפעילות חשמלית הגורמת לסימפטומים התחושתיים: נימול, זרמים, עקצוץ של כף היד.

תסמונת התעלה הקרפלית - גורמי סיכון:

מספר גורמים נלקחים בחשבון עם תסמונת התעלה הקרפלית. למרות שהם עצמם אינם גורמים לתסמונת התעלה הקרפלית, הם עשויים להגדיל את הסיכויים שלכם לפתח מחמירות או נזק עצבי חציון. אלה כוללים:

גורמים אנטומיים. שבר שורש כף היד או פריקה, שמשנה את החלל בתוך המנהרה הקרפלית יכול ליצור לחץ חיצוני על העצב המדיאני. תסמונת התעלה הקרפלית היא בדרך כלל שכיחה יותר בקרב נשים. זה יכול להיות בגלל באזור התעלה הקרפלית הוא יחסית קטן יותר מאשר אצל גברים.

מחלות כרוניות, כמו סוכרת אלכוהוליזם, עלולים להגביר את הסיכון של נזק עצבי, לרבות נזק של nerve.Inflammatory המאופיינות על ידי דלקת, כגון דלקת מפרקים שגרונית או דלקת, יכולים להשפיע על הגידים פרק כף היד.

הפעלת לחץ על nerve.Alterations כתוצאה משינוי במאזן נוזלי הגוף.

בתנאים מסוימים - כגון הריון, גיל המעבר, השמנת יתר, הפרעות בבלוטת התריס אי ספיקת כליות, בין השאר - יכולים להשפיע על רמת הנוזלים בגוף.

אצירת נוזלים - נפוץ במהלך ההריון, למשל - עשוי להגביר את הלחץ בתוך התעלה הקרפלית שלך, עצב מעצבן החציוני. תסמונת התעלה הקרפלית הקשורים להריון בדרך כלל נעלם מעצמו אחרי ההריון.

עבודה עם כלים רוטטים או בקו הייצור הדורשת כיפוף ממושך או חוזר ונשנה של שורש כף היד עלולה ליצור לחץ מזיק על העצב המדיאני, או להחמיר נזק עצבי קיים.

שימוש נרחב במחשב עלול ליהיות גורם סיכון עבור תסמונת התעלה הקרפלית, למרות שזה עלול לגרום צורה שונה של כאב ביד.

תסמונת התעלה הקרפלית - בדיקות ואבחון:

הרופא עשוי לבצע אחד או יותר מן הבדיקות הבאות כדי לקבוע אם יש לך תסמונת התעלה הקרפלית:

היסטוריה של הסימנים והסימפטומים שלך עשוי להצביע על רמזים לבעיה לדוגמה: העצב התיכון אינו מספק תחושה אל הזרת.

סימפטומים עקב תסמונת התעלה הקרפלית כוללים כאבים תוך החזקת הטלפון או עיתון או את ההגה.

הרופא שלך ירצה לבחון את התחושה באצבעות שלך את הכוח של השרירים ביד שלך, כי אלה יכולים להיות מושפעים מתסמונת התעלה הקרפלית. לחץ על העצב המדיאני בשורש כף היד, על ידי כיפוף פרק היד, הקשה או לחיצה על העצב יכולה להעיד על סימפטומים רבים.

רופאים עשויים להמליץ על צילום רנטגן של היד הפגועה לשלול סיבות אחרות של כאב שורש כף היד, כמו דלקת פרקים או בדיקה של אלקטרומיוגרפיה (EMG) המודד את התפרקויות חשמליות זעירות המיוצר בשרירים.

תסמונת התעלה הקרפלית, בדומה לשאר המחלות הנוירולוגיות – מאובחנת באמצעות הבדיקה הנוירולוגית (בדיקה על ידי נוירולוג ) ודיווח של הנבדק על אופי הסימפטומים. בבדיקה מעריכים את התפקוד התחושתי והמוטורי של העצב המדיאני. כמו כן מקישים על העצב באיזור התעלה ומכופפים את שורש כף היד במשך כדקה בניסיון להפיק את הסימפטומים האופייניים.

ניתן להיעזר בבדיקות הדמיה MRI של העצב המדיאני באיזור התעלה או בדיקה על-קולית (אולטרה-סאונד).

הרופא עשוי להמליץ לכם לראות ראומטולוג, נוירולוג, כירורג יד או נוירוכירורג אם סימנים או תסמינים מצביעים על הפרעות רפואיות אחרות או צורך בטיפול מיוחד.

תסמונת התעלה הקרפלית - טיפולים ותרופות:

במקרים קלים של תסמונת התעלה הקרפלית רופאים ממליצים על טיפול שמרני, על מנת להקל על הסימפטומים על ידי תרופות לשיכוך כאבים, סד תמיכה לשורש כף היד המונע כיפוף ממושך של היד ולחץ על העצב, הזרקות סטרואידים מקומיות ומעקב קליני ועל ידי בדיקות הולכה עצבית (בדיקת EMG) חוזרות על מנת לראות אם הנזק לעצב מתקדם.

קיבוע שורש כף היד. סד שמחזיק עדיין את פרק כף היד בזמן השינה יכול לעזור להקל על התסמינים הלילה של עקצוץ וחוסר תחושה. קיבוע לילי עשוי להיות אופציה טובה לנשים בהריון וסובלים מ - Syndrome.Nonsteroidal תסמונת המנהרה הקרפלית.

תרופות נוגדות דלקות עשויות לעזור להקל על הכאב של תסמונת התעלה הקרפלית בטווח הקצר. אין שום ראיה, כי, כי תרופות אלו יכולות באמת לשפר תסמונת המנהרה הקרפלית

הרופא יכול להזריק התעלה הקרפלית סטרואידים, כגון קורטיזון, כדי להקל על הכאב, קורטיקוסטרואידים להפחתת דלקת ונפיחות, להקל את הלחץ על העצב המדיאני.

לקיחת סטרואידים דרך הפה לא נחשבים יעילים כמו זריקות סטרואידים

אם התסמינים חמורים ומתמשכים ניתוח עשוי להיות האופציה הטובה ביותר.

מטרת הניתוח התעלה הקרפלית היא להקל את הלחץ על העצב החציוני על ידי חיתוך רצועה הלוחץ על העצב.

הניתוח יכול להתבצע על כמה דרכים שונות. יש טכניקה או הסיכונים והיתרונות חשובים לדון עם המנתח שלך לפני הניתוח.

ניתוח אנדוסקופי. ניתוח התעלה הקרפלית ניתן לעשות זאת באמצעות אנדוסקופ, מכשיר דמוי טלסקופ עם מצלמה זעירה המצורפת זה מאפשר לרופא לראות בתוך התעלה הקרפלית שלך לבצע את הניתוח דרך חתכים קטנים ביד.

ניתוח רגיל כרוך בעשיית חתך גדול יותר בכף היד על התעלה לשחרור הלחץ בתעלה הקרפלית. מדובר לרוב בניתוח בהרדמה מקומית ובמסגרת אשפוז יום.

כאב או חולשה ביד עלול להימשך בין מספר שבועות עוד כמה חודשים כדי לפתור לאחר הניתוח. אם הסימפטומים שלך היו קשים מאוד לפני הניתוח, הסימפטומים עשויים שלא להיעלם לחלוטין לאחר הניתוח.

תסמונת התעלה הקרפלית - טיפים להקלה על כאבים:

פעולות אלה עשויות לעזור לך להשיג לפחות להקלה זמנית בסימפטומים שלך:

קחו הפסקות מהירה מפעילויות חוזרות ונשנות של שימוש בידיים שלך.

סיבובי פרק כף היד ולמתוח את כפות הידיים והאצבעות.

קחו משכך כאבים.

ללבוש סד יד בלילה. סדים שורש כף היד בדרך כלל אפשר להשיג בבתי מרקחת.

הקיבוע צריך להיות הדוק אך לא הדוק מדי.

להימנע משינה על הידיים כדי לעזור להקל על הכאב או חוסר תחושה פרקי הידיים שלך.

באם כאב, חוסר תחושה או חולשה נמשכת, גשו לרופא.

תסמונת התעלה הקרפלית - טיפולים אלטרנטיביים:

פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק טיפול של טכניקות ידיים עשויים לשפר את התסמינים של טיפול התעלה הקרפלית.

אולטרסאונד באזור ממוקד של רקמות הגוף כדי להפחית את הכאב ולקדם את ההחלמה.

טיפולי אולטרסאונד במשך מספר שבועות עשויה לשפר את הסימפטומים של תסמונת התעלה הקרפלית.

תסמונת התעלה הקרפלית - טיפים למניעה:

ניתן למזער את הלחץ על הידיים ועל פרקי הידיים על ידי נקיטת אמצעי הזהירות הבאים:

הפחת את הכוח שלך ולהירגע האחיזה שלך.

רוב האנשים משתמשים בכוח יותר צריך לבצע משימות רבות הקשורות ידיהם

אם העבודה שלך כרוכה בכתיבה ממושכת כדאי להשתמש בעט גדול עם כרית אחיזה רכה

בדרך זו אתה לא צריך לאחוז את העט חזק.

מתיחה וכיפוף אותם מעת לעת של כפות הידיים.

אם אתה משתמש ציוד רוטט או שדורש ממך להפעיל כמות גדולה של כוח, לקחת הפסקות מנוחה מעת לעת.

למנוע כיפוף של פרק כף היד ולמשתמשים במקלדת, יש לשמור אותו בגובה המרפק כי

יציבה לא נכונה יכולה לגרום הכתפיים לנטות קדימה כאשר הכתפיים נמצאים בעמדה זו, שרירי הצוואר והכתף עלולים להתקצר והדבר יכול להשפיע על פרק כף היד ואצבעות הידיים.

עבודה בסביבה קרה תגרום לקשיות בשרירים וברקמות ורצוי ללבוש כפפות ללא האצבעות בכדי לשמור את כפות ופרקי הידיים חמים.

כתבה נלקחה מהאתר- medipedia.co.il

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page