top of page

המזונות שישמרו לכם על הבריאות בעונת המעבר

https://www.onlife.co.il/116239

לא צריך לרוץ אל מדף התוספים התזונתיים בבית המרקחת בכל עונת מעבר - יש מספיק מאכלים שעשויים לשפר משמעותית את תפקוד המערכות השונות בגוף ולעזור לכם לשמור על הבריאות, אפילו בעונות הכי קשות

שמתם לב שבשיא הקיץ כולם חולים בצננת מזגנים? ורגע אחרי שעונת המזגנים תחלוף יתחילו התחלואים של עונת המעבר: נזלת, אלרגיות, דכדוך סתוויוחלושס באופן כללי. הפתרון הוא, ואת זה יגיד לכם כל מומחה וכל מחקר, הוא במניעה. להקדים תרופה למכה, מה שנקרא.

"תזונה נכונה באופן כללי, המורכבת מדגנים מלאים, חלבונים, איזון בין מזונות מהחי ומזונות מהצומח, שמנים טובים, שתיית מים מרובה וכמובן פעילות גופנית סדירה – זהו המפתח לבריאות טובה", אומרת הדיאטנית הקלינית עדי גודל סולומון. "זה עולה בכל המחקרים, אפילו הרמב"ם התייחס לזה כשאמר שבריאות זה ראשי תיבות של 'בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו'".

אילו מזונות יכולים להשפיע ישירות על בריאותכם? המאכלים הבאים הוכחו כיעילים במצבים בריאותיים שונים, ומומלצים לשילוב בכל תפריט ודיאטה. חשוב לציין כי בעוד שהמאכלים הללו ללא ספק יועילו לבריאותכם, המלצות אלו כמובן אינן מהוות תחליף לייעוץ רפואי.

כך גרמתי לבנותיי להתמכר לבריאות

וידוי אמיץ: אני לא מרבה לקנות לבנותיי מיצים ומשקאות ממותקים. מן נוהג כזה שהכנסתי לביתי ואני מנסה לשמור עליו ככל יכולותי. יחד עם זאת, אני תמיד מחפשת את החידוש שיוכל לספק להן את הריגוש שהן מחפשות - ולי, מעט נחת.

אני מכירה ממזמן את הערכים התזונתיים של מיצי חמוציות, אך התווית על האריזה, שהבטיחה 1,100 חמוציות בכל משקה - גרמה לי לתהות. אולי מדובר כאן בכוכב אמתי. הכוכב הפך למנצנץ אפילו יותר, כאשר בנותיי (בנות ארבע וחצי וחמש וחצי) הבחינו בו ומיד הסתערו עליו: "אמא סוף סוף קנית לנו מיץ".

שיפור הזיכרון ותפקוד המוח

"פירות יער, בדגש על פירות יער אדומים, בהם חמוציות, פטל, דובדבנים, תותי עץ ועוד, הם עשירים בנוגדי חמצון", אומרת גודל-סולומון. נוגדי חימצון, או אנטיאוקסידנטים, נלחמים ברדיקלים החופשיים בגוף אשר להם השפעה השלילית על כלל התאים שבו. ירקות ירוקים, בדגש על תרד וברוקולי, מצטיינים גם הם בכמות נוגדי החימצון שבהם.

גם לאומגה 3 יש יעילות שהוכחה מחקרית על פעולות המוח. "אומגה 3 אפשר למצוא בדגים ממי ים עמוקים כמו סלמון, הליבוט, הרינג ומקרל, או במקורות מהצומח למי שנמנע ממקורות מהחי, כמו שמן זית מאיכות טובה, זרעי צ'יה, אגוזי מלך וזרעי פשתן", מסבירה גודל-סולומון, "וגם קינמון מוזכר כמשפר זיכרון וקוגניציה". לדבריה, פירות יער וברוקולי נמצאו בחקרים גם כיעילים במניעת סרטן.

שיפור מצב הרוח

כשנגמר הקיץ ועוברים לסתיו, שעות האור מתקצרות ויש מי שמזדחל לכיוון של דכדוך וירידה במצב הרוח הכללי. "חשוב לאכול ארוחות מסודרות מדי כמה שעות. כשנמנעים מאוכל לאורך שעות ארוכות יש ירידה של סוכר בדם וכך מגיעים למצב של עצבנות, חוסר סבלנות וכדומה. כשחשים בירידה במצב הרוח מומלץ לאכול פרוסת לחם מקמח מלא עם ממרח של טחינה גולמית וסילאן או עם דבש. הם יעלו את רמת הסרוטונין ואת מצב הרוח בהתאם".

"מזונות העשירים באומגה 3 ידועים גם ככאלו שמעלים את מצב הרוח ונלחמים בדכדוך. זה גם מסייע במקרים של בייבי בלוז אחרי לידה", אומרת הדיאטנית. "בנוסף, גם מזונות העשירים בוויטמינים מקבוצת B (בהם חומצה פולית – B9, B3, B12 ואחרים) שיש בקטניות ובדגנים מלאים, מעלים את הסרוטונין במוח ובעקבותיו עולה גם מצב הרוח".

שיפור פעילות מערכת העיכול

"מניסיון בקליניקה וממחקרים, ככל שנאכל אוכל קרוב יותר למצבו הטבעי – כך מערכת העיכול שלנו תפעל טוב יותר", לדברי גודל-סולומון. "לכן ההמלצה הראשונה היא להעדיף מזון כמה שיותר קרוב לצורתו הטבעית, בלי חומרים משמרים, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל או שאר תוספות מיותרות. הוכח כשכמתחילים להוריד בהדרגה את המזונות המעובדים הרבה אנשים, ובעיקר ילדים, סובלים פחות מענייני עיכול ומכאבי בטן ועצירויות.

מזונות מלאים טובים במיוחד למערכת העיכול, למשל פסטה מקמח מלא, קוסקוס מלא, אורז מלא, פתיתים מקמח מלא וכדומה. הסיבים שבהם יסייעו למצבי עצירות ונפיחות בבטן מהם סובלים אנשים רבים, רובם נשים מניסיוני", אומרת הדיאטנית. "גם פירות וירקות עם קליפה יוסיפו למאזן הסיבים החיובי ויעזרו למערכת העיכול לעבוד טוב יותר, וכך גם לגבי יוגורט עם חיידקים פרוביוטיים ידידותיים למערכת העיכול. הם יעזרו לשמור על פלורת חיידקים מאוזנת במערכת העיכול ויעזור להתמודד עם אי סדירות שלה". עם זאת, היא מציינת שעודף סיבים עלול גם הוא להשפיע לשלילה על מערכת העיכול והסוד הוא במציאת האיזון האישי אצל כל אחד ואחת.

חיזוק מערכת החיסון

לקראת הסתיו והחורף, כדאי לתת למערכת החיסון שלנו בוסט. "אחד הוויטמינים המוכחים בחיזוק מערכת החיסון ובמניעת מחלות כמו שפעת הוא ויטמין C, אולם בניגוד לדעה הרווחת דווקא פירות הדר הם לא המזונות שיש בהם הכי הרבה ויטמין C. בפלפל אדום למשל יש הרבה יותר ויטמין C, ובלי כל הסוכרים שיש בהדרים. כך גם בתרד, בכרוב, בתותים, בפטרוזיליה, בעגבניות ועוד".

"שימו לב, חשוב לצרוך את הפירות והירקות בצורתם הטבעית והטרייה ביותר. ויטמין C מעודד את מערכת החיסון להתמודד מול וירוסים ומפחית את הסיכון לחלות בשפעת ובצינון", מסבירה גודל-סולומון, ומציינת גם את התה הירוק והג'ינג'ר כמחזקים את המערכת החיסונית.

אז לפני שאתם רצים ליטול תוספים תזונתיים מצנצנות הנמכרות על המדף, יש במאכלים הטבעיים שנגישים לכולם כמעט את כל מה שאנחנו צריכים. יש להתייעץ עם איש מקצוע לפני נטילת תוספים או שינוי תזונתי משמעותי.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page