top of page

עשרת הדיברות של הספורט מאת: אריק שרון

רוצה להיכנס לכושר כמה שיותר מהר? מחיאות כפיים על הרצון, אבל כדי לעשות את זה נכון ולהתמיד עם המשקולות או ההליכון מומחה הכושר שלנו הכין המלצות שכדאי לגזור ולשמור

19911992.jpg

בקיצור

1.הדרך אל הכושר רצופה באתגרים, וגם בלא מעט בלבול וטעויות.

2.חשוב לשמור על הבריאות כשמתאמנים ולבנות תוכנית אישית.

3.תהיו קשובים לגוף, ואל תתעסקו בלהשוות את עצמכם לאחרים!

כנגד עשרת הדיברות של התנ"כ, אלו שעליהם נדרשו אבותינו לשמור יתר על המידה, אני מתכבד להביא לכם את עשרת הדיברות שלי מעולם הספורט:

• 10 טיפים לאימון נכון

אנוכי מדריך הכושר, אשר הוצאתיך מחוסר פעילות גופנית:

1. לא יהיה לך אימון גופני לפני שנבדקת ונמצאת כשיר מבחינה גופנית

חשוב מאוד להכיר את הגוף שלכם, ואם יש בעיה רפואית כלשהי נתחשב בה לפני שעוסקים בכל מאמץ גופני. התעלמות מבעיות, מחלות או מגבלות רפואיות יכולות להסב נזק בריאותי, במקרים מסוימים נזק חמור ואף מוות.

יש להתייעץ עם רופא המשפחה לפני תחילת האימונים ולקבל ממנו אישור שמעיד על היכולת שלך לבצע פעילות גופנית. יש תחומי כושר רבים שאפשר לעסוק בהם יחד עם מגבלות גופניות או בריאותיות, אבל חשוב להבין מה המגבלה שלכם וליישם את הנחיות הרופא. ודבר נוסף, לא לשכוח התייחסות לטיפול תרופתי במידה ויש לכם כזה.

2. לא תעשה אלתורים על דעת עצמך - פנה לגורם מוסמך

לצערי אני פוגש המון "מומחים" שאינם מאמנים או מדריכים מוסמכים בתחום הספורט, והם מחלקים הנחיות והמלצות למתאמנים אחרים.

לא פעם אנחנו חושבים שאנחנו יודעים הכי טוב. התוצאה: במקרים מסוימים האימון פשוט לא יהיה אפקטיבי במידה האופטימאלית, ובמקרים אחרים אף מסוכן.

אל תאלתרו תכניות אימונים או תרגילים ובטח שלא ציוד שאיננו מקצועי. פנו למאמנים מוסמכים ומקצועיים על מנת לקבל הדרכה ראויה שתביא אתכם למטרה וגם תמנע מכם פציעות מיותרות.

3. לא תישא עליך כל פעילות לפני שביצעת חימום ומתיחות (מתיחות גם בסוף האימון)

חימום ומתיחות קלות לפני האימון יכניסו את הגוף אליו במצב טוב יותר, זו הכנה מקדימה שחיונית גם מבחינה מנטאלית וגם בהיבט הפיזי.

תקדישו מספר דקות, שלוש עד חמש, לחימום כללי שכולל פעילות אירובית מתונה כמו הליכה. אם אתם עומדים לבצע אימון כוח אז תקפידו גם על חימום ספציפי לכל שריר, 15־20 חזרות מול משקל/התנגדות נמוכה ,כחצי מהמשקל המרבי שאתם עובדים מולו.

בסוף האימון כשהגוף ושריריו במצב האידיאלי כדאי לבצע תרגילי מתיחה. חשוב מאוד לתת התייחסות גם למרכיב הכושר הזה כדי לשמור על טווחי תנועה טובים בכל מפרק. אתם לא רוצים להגיע למצב שבו לא תוכלו לסבן אם הגב או להתכופף, שלא לדבר על בעיות יציבה שיבואו לידי ביטוי במראה שלנו: כפופים ועקומים.

4. שמור את גופך לקדשו ופעל על פי כללי הבטיחות המקובלים

לכל פעילות ספורטיבית יש כללי בטיחות שונים וחשוב להקפיד עליהם. למשל, הקפדה על שימוש בציוד בטיחותי כמו חבישת קסדה, מגנים שונים, וחליפות.

בנוסף, שימו לב להקפדה על ציוד תקין ובטיחותי, הקפדה על שתייה מספקת ומצב אנרגטי תקין של הגוף (להימנע למשל מאימון אחרי צום של 12 שעות), הקפדה על סביבת אימונים בטוחה ועוד.

5. כבד את גופך ואת תחושותיך השונות שאתה חווה במהלך האימון למען הימנעות מפציעות ותקלות לא רצויות

יש להישמע למה שהגוף משדר. אם אתם עייפים יתר על המידה אולי כדאי לדחות אותו. אם מרגישים סחרחורות, כאבים במפרקים שונים, מתיחה בשריר – זה בטח ובטח סימן שצריך לדחות את האימון ובמקרים מסוימים ללכת ולהיבדק.

6. לא תרצח אימון באמצע. גייס כוחות וסיים אותו עד סופו

לפעמים אנחנו מוותרים לעצמנו וכשקצת קשה פשוט מפסיקים. אם אין בעיה כלשהי כפי שציינתי בדיבר הקודם וזו רק עצלנות, פשוט צריך לעשות סוויץ' בראש ולהגיד שאני מסיים את מה שהתחלתי.

במקרים רבים דווקא ההתחלה של האימון היא החלק הכי קשה וככל שממשיכים הוא נעשה קל וסביל יותר, במיוחד בריצה.

7. לא תנאף ותסטה מהדרך. חפש חיזוקים ותמריצים שישמרו אותך בתלם

התמדה היא מילת המפתח. לא תגיעו לתוצאות כלל בלעדיה. אימון בודד או שניים לא יעזור לכם להשיג כלום אם לא יהיה לו המשך.

כדאי לעשות כל מה שאפשר כדי להצליח להתמיד, בין אם להתאמן במסגרת קבוצתית, או עם מאמן אישי שיישב לכם על הגב או בבחירת פעילות שאליה אתם מתחברים ונהנים ממנה.

8. לא תגנוב תוכניות אימונים של האחר, לא תמיד מה שיעיל וטוב עבורו טוב בהכרח גם עבורך

יש באמת אינספור תוכניות אימון שניתן למצוא מחברים, מכרים או מהרשת. חשוב להבין שתוכנית האימונים צריכה להיות ספציפית לאותו מתאמן. לכל אחד יש יכולות ומגבלות שונות, לכל מתאמן יש מטרה שונה וכל מתאמן שונה מבחינה מנטאלית. לכן, חשוב שייבנו עבורכם תכנית אישית.

9. לא תענה את גופך יתר על המידה. התקדם בהדרגה

התחלתם להתאמן ואתם רוצים לראות תוצאות כאן ועכשיו. יש גם את מי שמחפשים קיצורי דרך ובשבילם הם מוכנים לסבל וכאב.

במקרה של שמירה על כושר זה יהיה ממש לא נכון. צריך לעשות את ההתקדמות עם סרגל מאמצים מתאים, לא אמורים לסבול עד כדי כך באימון.

10. לא תחמוד את גוף רעיך. שאף לשיפור במראה גופך שלך ולא בגוף כמו שלהם. בני האדם שונים זה מזה, זוהי גנטיקה!

אני חושב שהדיבר הזה די מדבר בעד עצמו. גם אם נתאמן אותו דבר ונאכל אותו דבר וננהל אורח חיים זהה, פשוט לא ניראה אותו הדבר. אנחנו שונים, וטוב שכך.

הסתכלות על האחר והשוואה מולו יכולה לגרום לתסכול, שעלול להוביל להפסקת הפעילות. לעומת זאת, אם נבחן את ההתקדמות שלנו ניווכח בשינויים לטובה שמחמיאים למראה שלנו ונחוש תחושת סיפוק והצלחה.

אנא הקפידו לשמור על עשרת הדברות המהווים בגדול את תורתו של הספורט.

קראתם? יופי! אל תקרעו את עצמכם

רגע לפני שאתם מתחילים לעסוק בפעילות גופנית, חשוב להתאים אותה למצבכם הבריאותי - כדי שתעשו לעצמכם רק טוב. אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי על ההתחלה, ודאגו להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים, ובמיוחד לפני שנרשמים לחדר כושר. בהצלחה!

אריק שרון הוא מאמן כושר מוסמך ומנהל פורום כושר ותזונת כושר באתר כללית.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page