top of page

נפיחות בבטן- סיבות

היא שכיחה יותר אצל נשים (בגלל המחזור החודשי) ואצל אנשים שסובלים מתסמונת המעי הרגיז (בגלל הרגישות), היא גורמת לתחושת כבדות וחוסר נוחות והיא כמעט תמיד שם.

אבל לא נוחה ככל שתהיה, נפיחות היא בעיה שכיחה מאוד, עם גורמים רבים, שלא כולם קשורים בהכרח למערכת העיכול. ובאופן מפתיע, היא גם בעיה שאפשר להימנע ממנה.

מזון למחשבה

בעוד ששעועית היא התשובה הברורה מאליה כשחושבים על נפיחות, תהיו מופתעים מכמות וסוגי המזונות שיכולה להיות להם השפעה דומה. ירקות ממשפחת המצליבים, כמו ברוקולי, כרוב רגיל, כרוב ניצנים וכרובית הם רק חלק מהדוגמאות למזון שעשוי לגרום לנפיחות. נכון שפירות וירקות הם בריאים, אבל לגוף שלנו אין את האנזימים הנכונים בשביל לעכל חלק מהם בצורה מלאה. מעבר לכך, לא תמיד נפיחות היא רק שאלה של הרכב התזונה. אצל חלק מהאנשים, הגורם לנפיחות יהיה חוסר מולד באנזימים מסוימים של עיכול, כמו למשל במקרה של אי סבילות למוצרי חלב.

אם אתם מסוג הטיפוסים שאוכלים את ארוחת הבוקר שלהם בדלת, עם המחשב הנייד ביד אחת והילדים ביד השניה, יכול להיות ששווה לשנות את הרגלי האכילה, גם אם זה לקום קצת יותר מוקדם. גורם משמעותי נוסף שעשוי לגרום לנפיחות, הוא שאנחנו לא נותנים לגוף מספיק זמן לייצר חומצות עיכול או אנזימי עיכול. לא סתם ממליצים ללעוס טוב- טוב את המזון (לפחות 25 לעיסות, לפחות בשלושת הביסים הראשונים של כל ארוחה). לעיסה איטית מאפשרת למסרים מהמוח להגיע לקיבה וללבלב, שמתחילים להפריש מיצי עיכול. התוצאה? פחות נפיחות, תחושת שובע מושכת יותר.

כדי לסבך את העניינים אפילו יותר, גם תהליך היצור של המזון השתנה. כדי להאריך את חיי המדף של מזון, מוסיפים לו רכיבים מסוימים שהופכים אותו עמיד יותר. אם ניקח כדוגמא מזון בסיסי כמו חיטה, התוצאה של תהליך עיבוד כזה היא קמח שמכיל פי 2 חלקים של הצמח שמכילים אומגה גליאדין (omega gliadins), חלבון שנמצא בדגנים מסוימים כמו חיטה, ויכול לעורר תגובת דלקתית במערכת העיכול, גם אצל אנשים שמערכת העיכול שלהם בריאה. לזה תוסיפו את השיטה הישנה והלא כל כך טובה שכוללת הרבה תוספים מלאכותיים של טעם וצבע, ותקבלו את הנפיחות הלא נוחה שאתם מכירים.

שתיה

זאת לא רק בירה שגורמת לנפיחות. אלכוהול, על סוגיו, הוא מקור מרוכז מאוד לסוכר, שיכול להיות טריגר לנפיחות להרבה מאוד אנשים. המשמעות של תכולת סוכר גבוהה היא שלרוב הסוגים של המשקאות האלכוהוליים יכולה להיות בדיוק אותה השפעה. סוכר לא מגיע רק מאלכוהול. מזון עם תכולה גבוהה של סוכר מעובד (כמו עוגות, ממתיקים מלאכותיים, ואפילו חלק מהפירות) לא יוצא דופן בהקשר הזה ויכול לגרום לנפיחות.

חוץ מנפיחות, ריכוז גבוה של סוכר גם "עוזר" להזין ולטפח את אוכלוסיית החיידקים הלא ידידותיים במערכת העיכול, ככה שאיך שלא מסתכלים על זה, אלכוהול ובריאות אופטימאלית של מערכת העיכול לא ממש הולכים ביחד.

מים לעומת זאת, חיוניים לא רק לתפקוד אופטימאלי של מערכת העיכול, אלא של הגוף כולו. אבל גם לשתות יותר מדי עלול להכביד על התפקוד של מערכת העיכול ומיצי העיכול. מעט מים בזמן הארוחה יכולים לעזור למיצי העיכול, אבל יותר מזה עלול לדלל אותם ולמנוע עיכול אופטימאלי. אם נפיחות היא הבעיה שלכם, מומלץ לשתות מים רגילים ולא סודה או מוגזים אחרים. למיטיבי לכת- חליטה מזרעי אניס או שומר נחשבת כמקלה על נפיחות. כדי להחזיר את האיזון בין חיידקים טובים לרעים במערכת העיכול, מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת מנצ'סטר (Manchester) הראה בדומה למחקרים נוספים שנערכו לפניו, שלתזונה הכוללת יוגורט יש יתרון משמעותי באיזון פלורת המעיים ובהפחתת נפיחות.

מילה מהסינים

לפי הרפואה הסינית יש מספר גורמים שונים לנפיחות. בסופו של דבר, כולם מתחילים בתקיעות של אנרגיה (צ'י) במערכת העיכול. תקיעות יכולה להיות קשורה לאכילת יתר, לסוגים מסוימים של מזון, לעצירות, לתחושת כבדות, לחוסר אנרגיה, ואפילו לירידה במצב רוח. גם אם לא מבינים בצ'י ואנרגיות, המנגנון של התקיעות הוא די ברור. מערכת העיכול בנויה משרירים שצריכים את מערכת העצבים בשביל שתגיד להם מה לעשות ומתי. מערכת העצבים אחראית על העיכול, אבל גם על תפקודים רבים אחרים. כשאנחנו נמצאים בסטרס, התגובה של הגוף היא לכבות תפקודים לא הישרדותיים (כמו עיכול) ולשים את הדגש על התפקודים שדרושים לו בשביל להתארגן ולברוח מהסכנה. אחרי הכל, למי אכפת אם עיכלתם את ארוחת הבוקר, כשיש דברים הרבה יותר חשובים להתמודד איתם? הבעיה של אורח החיים המודרני, היא שהרבה דברים נתפסים כמאיימים ומלחיצים. בתגובה, תפקוד מערכת העיכול נחלש. הנקודה החשובה היא שסטרס גורם למערכת העיכול להוריד הילוך וכתוצאה מכך לגרום לנפיחות. חלק מהפתרון הסיני הוא להוריד הילוך בעצמנו, לפני שמערכת העיכול תעשה את זה.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page